swjangdansk.pl

Odszkodowanie za opóźniony lot z Wizz Air

Odszkodowanie za opóźniony lot z Wizz Air
Autor Kamil Kierski
Kamil Kierski

14 marca 2025

Loty samolotem często wiążą się z ryzykiem opóźnienia kursu lub wręcz jego odwołania. Dla pasażerów nieterminowe loty mogą stanowić źródło wielu problemów, dlatego warto wiedzieć, jak reagować w sytuacji, kiedy przewoźnik lotniczy nie realizuje zawartej umowy według pierwotnych ustaleń. Jak dochodzić odszkodowania za opóźniony lot z linią Wizz Air?

Kto może ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot?

Podstawą prawną dla dochodzenia roszczeń związanych z opóźnieniem lub odwołaniem lotu jest rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia. Unijne rozporządzenie obowiązuje bezpośrednio we wszystkich państwach członkowskich, co pozwoliło na ujednolicenie zasad uzyskiwania rekompensat za niewłaściwie realizowane umowy przewozu lotniczego. Każda linia lotnicza ma obowiązek respektowania obowiązujących przepisów. Niezależnie od tego, czy pasażer leci z Lufthansą, Enter Air, czy Wizz Air, odszkodowanie za opóźniony lot będzie się należało.

Przepisy rozporządzenia znajdują zastosowanie do pasażerów startujących z terytorium państwa członkowskiego albo lądujących na terytorium państwa członkowskiego pod warunkiem, że:

  • posiadają oni potwierdzoną rezerwację na dany lot i stawią się na odprawę zgodnie z zasadami określonymi przez przewoźnika,
  • latają liniami na podstawie standardowej umowy przewozu lotniczego, nie korzystając z bezpłatnych lub zniżkowych taryf.

Odszkodowanie za opóźniony lot przysługuje jednak nie tylko w przypadku linii latających regularnie, ale także linii czarterowych.

Kiedy należy się odszkodowanie za opóźniony lot?

O odszkodowanie mogą ubiegać się wyłącznie pasażerowie, których lot opóźnił się o minimum 3 godziny. Oznacza to, że mniejsze zmiany w grafiku nie powodują powstania roszczenia po stronie poszkodowanego. Wysokość rekompensaty jest obliczana z uwzględnieniem długości trasy liczonej po ortodromie, czyli najkrótszym możliwym łuku i wynosi:

  • w przypadku lotu do 1500 km – 250 euro,
  • w przypadku lotu na terytorium Unii Europejskiej dłuższego, niż 1500 km oraz pozostałych na dystansie od 1500 do 3500 km – 400 euro,
  • w przypadku pozostałych lotów – 600 euro.

Odszkodowanie powinno być wypłacone przede wszystkim w pieniądzu. Zastąpienie go voucherem lub inną usługą jest dopuszczalne wyłącznie za uprzednią zgodą pasażera wyrażoną na piśmie. Przewoźnik nie może więc takiej zgody domniemywać.

Długodystansowe loty zwykle realizowane są etapowo, więc opóźnienie pierwszego z kursów może spowodować, że pasażer spóźni się na kolejne loty. W orzecznictwie zwraca się uwagę, że w takiej sytuacji prawo do odszkodowania przysługuje wyłącznie w stosunku do pierwszego przewoźnika i tylko za ten etap, na którym doszło do pierwotnego opóźnienia. Kolejne loty są już realizowane na podstawie innych umów.

Odszkodowanie a opieka ze strony przewoźnika

Choć odszkodowanie przysługuje dopiero przy większych opóźnieniach, unijny ustawodawca przewidział konieczność zapewnienia pasażerom należytej opieki przez przewoźnika lotniczego. W przypadku lotów do 1500 km można z niego skorzystać już w przypadku 2-godzinnego przesunięcia lotu. Przy dłuższych kursach będą to 3 albo 4 godziny. Stosownie do art. 9 wspomnianego rozporządzenia przewoźnik lotniczy ma obowiązek zapewnić pasażerom:

  • posiłki, napoje lub vouchery adekwatne do czasu oczekiwania,
  • nocleg wraz z transportem z i na lotnisko (w przypadku konieczności dłuższego oczekiwania na lot zastępczy),
  • dwie bezpłatne rozmowy telefoniczne, dalekopisy, przesyłki faksowe lub e-mailowe.

Jeżeli przewoźnik nie zadba o realizację praw pasażerów, mogą oni dochodzić zwrotu poniesionych w powyższych celach wydatków na podstawie paragonów lub faktur. Przepisy rozporządzenia wskazują też, że przewoźnik powinien zwrócić szczególną uwagę na potrzeby osób niepełnosprawnych oraz dzieci podróżujących bez opieki osób dorosłych.

Czy przewoźnik lotniczy może zwolnić się z odpowiedzialności i nie wypłacić odszkodowania?

Przepisy unijnego rozporządzenia przewidują, że przewoźnik lotniczy ma możliwość zwolnienia się z obowiązku wypłaty odszkodowania. W tym celu musi wykazać, że opóźnienie powstało z powodu nadzwyczajnych okoliczności, na które nie miał żadnego wpływu i których nie można było uniknąć mimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków. Jako przykłady przesłanek zwalniających z odpowiedzialności wskazuje się zwykle (vide: wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawach C-402/07 oraz C-432/07):

  • warunki atmosferyczne uniemożliwiające bezpieczne rozpoczęcie lotu,
  • klęski żywiołowe (np. zalanie lub obsunięcie się pasa startowego),
  • strajki personelu lotniska,
  • zagrożenie dla bezpieczeństwa pasażerów (np. informacja o podłożonym ładunku wybuchowym),
  • ukryte wady techniczne samolotu, które nie wynikały z nieprawidłowej konserwacji poszczególnych elementów.

Powyższy katalog nie wyczerpuje sytuacji, w których przewoźnik ma prawo odmówić wykonania lotu zgodnie z umową – każdorazowo sprawę należy ocenić indywidualnie. Warto zwrócić się o pomoc do kancelarii prawnej, która oceni, czy w danej sytuacji występowanie z pozwem odszkodowawczym ma sens.

Jak dochodzić odszkodowania od linii lotniczych?

Dochodzenie rekompensaty od przewoźnika lotniczego można podzielić na dwa etapy. Pierwszym z nich jest postępowanie reklamacyjne regulowane przepisami ustawy prawo lotnicze. Wyczerpanie postępowania reklamacyjnego jest niezbędne, aby pasażerowie mogli dochodzić roszczeń majątkowych od przewoźnika. Reklamację można złożyć w formie pisemnej lub elektronicznej, wskazując w jej treści opóźniony lot oraz kwotę, jakiej wypłaty żąda pasażer. Na swojej stronie Wizz Air udostępnia formularz reklamacyjny, z którego można skorzystać.

Zgodnie z art. 205c wskazanej ustawy przewoźnik ma 30 dni na udzielenie odpowiedzi na reklamację. Jeżeli tego nie zrobi lub też odpowiedź jest niesatysfakcjonująca dla pasażera, osoba poszkodowana ma do wyboru dwie możliwości – pierwsza to skierowanie sprawy do Rzecznika Praw Pasażerów w celu przeprowadzenia postępowania ADR. Druga, nierzadko bardziej skuteczna to złożenie pozwu do sądu powszechnego.

Do ewentualnego postępowania warto się dobrze przygotować. W szczególności pasażer powinien zadbać o zgromadzenie dokumentów, które pozwolą na potwierdzenie nieprawidłowego wykonania umowy przez przewoźnika. Z reguły wystarczająca będzie karta pokładowa (ang. Boarding Pass). To dokument zawierający szczegóły pozwalające na identyfikację pasażera i lotu. Przydatny może być również bilet oraz potwierdzenie rezerwacji na dany lot. Jeżeli w związku z opóźnionym lotem pasażer musiał ponieść wydatki np. na hotel, restaurację lub opiekę dla dziecka, rachunki za nabyte towary lub usługi powinny stanowić załącznik do pozwu, ponieważ uzasadniają kwotę roszczenia.

Niekiedy przewoźnicy celowo ignorują reklamacje lub też celowo opóźniają odpowiedź, licząc, że pasażer zrezygnuje z dochodzenia należnych mu przywilejów. Rzeczywiście spory z przewoźnikami to często sprawy trudne, których przeprowadzenie zajmuje dużo czasu, ale nie trzeba się ich obawiać. Jeśli chcesz mieć pewność, że Twoją sprawą zajmą się profesjonaliści, najlepiej zlecić prowadzenie postępowania doświadczonej kancelarii prawnej.

tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor Kamil Kierski
Kamil Kierski

Jestem pasjonatem wszystkiego, co związane z Pomorzem. Jako właściciel i redaktor naczelny portalu o naszym pięknym mieście, z dumą dzielę się najnowszymi wydarzeniami kulturalnymi, historią i ciekawostkami, które sprawiają, że Gdańsk jest wyjątkowy. Z wykształcenia historyk, a z zamiłowania przewodnik turystyczny, posiadam głęboką wiedzę i doświadczenie, które pozwalają mi tworzyć rzetelne i wartościowe treści. Dzięki stałej współpracy z lokalnymi instytucjami kulturalnymi i mieszkańcami, mój portal jest wiarygodnym źródłem informacji, które wspiera społeczność i promuje lokalne inicjatywy.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły

NewsCo podarować babci z okazji imienin? Subtelne i kobiece inspiracje

Imieniny to wyjątkowy dzień w kalendarzu każdej babci. To czas, kiedy możemy okazać jej swoją miłość i wdzięczność za wszystkie chwile, które z Tobą spędziła. Wybór odpowiedniego prezentu może być wyzwaniem, zwłaszcza jeśli chcesz, by był on nie tylko praktyczny, ale także emocjonalnie wartościowy. W tym artykule odkryjesz różnorodne pomysły na prezenty dla babci, które z pewnością wywołają uśmiech na jej twarzy.

Odszkodowanie za opóźniony lot z Wizz Air